NIVEAUKLASSEN

Voor getalenteerde balletdansers bieden wij niveaulessen aan. In deze lessen vind je meer uitdaging, leer je ook theorie én krijg je (bij niveau 3) uiteindelijk de kans om op spitzen te dansen. Om in aanmerking te komen voor de niveaulessen dien je auditie te doen.

Niveaulessen klassiek ballet bij de Zwolse Balletschool

Sinds september 2020 werken wij, naast de recreatieve balletlessen, met balletlessen in Niveau 1, Niveau 2 en Niveau 3.

Dansers met ervaring in de recreatielessen kunnen hiernaar doorstromen. Dansers kunnen hiervoor auditie doen óf worden door de docent geselecteerd.

De niveaulessen vinden 2x per week plaats. In deze balletlessen bieden we meer uitdaging in het ontwikkelen van ballettechnieken, houding, sprongen en draaien.

Ook zullen we meer accent leggen op balletkennis, zoals het kennen, herkennen en benoemen van ballet basics, zoals de verschillende arm- en beenposities en gebruik van de juiste terminologie.

Bij Niveau 3 zullen we tevens werken aan repertoire (het aanleren en kennen van bestaande balletchoreografieën).

Klassiek ballet op spitzen

In Niveau 3 ga je op spitzen dansen. Het Spitzen ballet is een bijzonder gevoel en is voor vele leerlingen een droom om te mogen doen.

Echter, spitzen is hard werken en helaas niet voor iedereen weggelegd. Er dient namelijk voldoende kracht, lichaamsbeheersing en concentratie te zijn opgebouwd voordat je op spitzen mag leren dansen.

Heb je Niveau 3 bereikt? Dan betekent dit vrijwel altijd dat je op spitzen mag gaan dansen.

(Tussentijdse) evaluatie niveaulessen

Om de voortgang van de ontwikkeling van de dansers bij te houden zal er vóór de kerstvakantie een tussentijdse evaluatie plaatsvinden. Dit gebeurt door middel van een rapport.

In dit rapport zal de docent haar observaties kenbaar maken en werkpunten noteren voor de danser. De danser heeft vervolgens een half jaar om de werkpunten te verbeteren.

Voor de zomervakantie krijgt de danser nogmaals een rapport met een conclusie of er voldoende ontwikkeling is geweest en in welke niveaules de danser in het volgend dansseizoen wordt ingedeeld.

De docent is altijd diegene die bepaalt in welke niveauklas een danser zal dansen.

De lessen worden gegeven in het Engels

De docent voor de niveaulessen is Andrés Pérez López. Andrés heeft als professioneel balletdanser in verscheidene internationale produkties gedanst. Hij is afkomstig uit Spanje, waardoor de niveaulessen in het Engels zullen worden gegeven.

Inschrijving nieuwe balletdansers mét ervaring

Meld je je aan als nieuwe danser, maar heb je ervaring in ballet elders opgedaan, dan kom je ook in aanmerking voor één van onze Niveaulessen. Geef dit vooral bij ons aan, dan zullen we de selectie procedure met je doorlopen.

Ambities voor een mbo- of hbo-dansopleiding

Is het jouw droom om 'verder te gaan' in dans, dan raden wij je sterk aan op tijd te starten met Klassiek Ballet. Deze dansvorm is de basis voor alle danstechnieken. Er zijn al veel meiden en jongens van onze balletschool doorgestroomd naar verschillende mbo- en hbo-dansopleidingen in binnen en buitenland.

Heb je nog vragen over de niveaulessen, neem dan gerust contact met ons op via info@zwolseballetschool.nl.