Vanuit dansschool DIFF geven we al +40 jaar Ballet. Inmiddels hebben we het Klassieke Ballet een speciaal onderdeel gemaakt in onze dansschool, onder de noemer 'de Zwolse Balletschool'. Op die manier kunnen we een betere identiteit geven aan onze balletlessen.

Klassiek ballet voor Volwassenen bij De Zwolse Balletschool

Een prachtige klassieke dansstijl, die nog altijd onverminderd populair is bij jong en oud. De Balletlessen bij De Zwolse Balletschool zijn zowel voor jongens en meiden vanaf 5,5 jaar, als voor jeugd en volwassenen. Bij de balletlessen maken we gebruik van (herkenbare) klassieke ballet muziek. Stimuleren en onderhouden we de ontwikkeling van kracht, coördinatie, spieruithoudingsvermogen en werken aan een goede houding, die zowel aan de ballet barre als in het dagelijkse leven wenselijk is.

Wat is Klassiek Ballet?

Klassiek Ballet is de meest traditionele vorm van dans. Iedereen kent wel het bekende beeld van een ‘Prima Ballerina’ in een mooie tutu en spitzen. Bij Ballet draait het om de klassiek sierlijke stijl, sfeervolle muziek en beheersing.

Opbouw Balletlessen

Onze balletlessen starten altijd met balletoefeningen aan een ballet barre, gevolgd door ballet oefeningen in het midden van de zaal, over het diagonaal, sprongen en een dans.

Balletlessen op leeftijd én niveau

Alle recreatie balletlessen zijn op dit moment ingedeeld op leeftijd en niveau. Per september 2020 werken wij ook met balletlessen in Niveau 1, Niveau 2 en Niveau 3, waar dansers met ervaring in de recreatie lessen naar kunnen doorstromen. Dansers worden door de docent geselecteerd en uitgenodigd voor deze lessen.

Deze lessen zijn 2x per week. In deze ballet lessen bieden we meer uitdaging in het ontwikkelen van ballettechnieken, houding, sprongen en draaien. Ook zullen we meer accent leggen op balletkennis, zoals het kennen, herkennen en benoemen van ballet basics, zoals de verschillende arm en been posities en gebruik van de juiste terminologie.
Ook zullen we bij Niveau 3 werken aan repertoire (het aanleren en kennen van bestaande balletchoreografieën) en wordt er ook een deel van de les op spitzen gedanst.

Ook Spitzen Ballet bij De Zwolse Balletschool.

Bij de gevorderde lessen 18+ kan er in overleg met de docent op spitzen worden gedanst. Het dansen op spitzen voor jeugd kan alleen in de Niveau 3 balletlessen. Het Spitzen ballet is een bijzonder gevoel en is voor vele dansers een droom om te mogen doen. Echter, spitzen is hard werken en helaas niet voor iedereen weggelegd. Er dient namelijk voldoende kracht, lichaamsbeheersing en concentratie te zijn opgebouwd voordat je op spitzen mag leren dansen. Wil je graag leren dansen op Spitzen? Overleg dan met je dansdocent over de mogelijkheden.

Inschrijving nieuwe balletdansers mét ervaring.

Meld je je aan als nieuwe danser, maar heb je ervaring in ballet elders opgedaan, dan kom je ook in aanmerking voor één van onze Niveau-lessen. Geef dit vooral bij ons aan, en dan zullen we de selectie procedure doorlopen.

Wil je naar een mbo of hbo dansopleiding?

Heb jij de ambitie om van je hobby je beroep te maken, dan raden wij je aan op tijd te starten met Klassiek Ballet. Deze dansvorm is de basis voor alle danstechnieken. Er zijn al veel meiden en jongens van onze balletschool doorgestroomd naar verschillende mbo en hbo dansopleidingen in binnen en buitenland.
De docenten vinden het erg leuk om te weten als je zulke ambities hebt, dan kunnen ze je begeleiden en adviseren.

Wil je een klassieke balletles proberen? Doe een proefles.

Lijkt Ballet je ook zo leuk, maar weet je nog niet of het bij je past? Doe dan mee aan een proefles. Schrijf je direct en makkelijk in voor een proefles.